03.1.2018

Ilmoittaudu mukaan uuteen Real Food Festival -lähi- ja luomuruokatapahtumaan Helsingissä 10.-12.8.2018

Real Food Festival on uusi kotimaiseen lähi- ja luomuruokaan keskittyvä tapahtuma, joka järjestetään Helsingin Kaapelitehtaalla elokuussa 2018.

Tapahtumaan voivat osallistua kotimaiset pienyritykset ja tuottajat laadukkaine tuotteineen. Tapahtuman tavoitteena on koota yhteen paikkaan samaa kohderyhmää palvelevia tuotteita ja tuoda niitä esiin isommalle yleisölle. Pienyrittäjät saavat tapahtumassa tuotteilleen tunnettuutta sekä mahdollisuuden verkostoitua muiden toimijoiden kanssa. Perjantaina 10.8. järjestetään ammattilaispäivä, jossa yrittäjillä on tilaisuus esittellä tuotteitaan medialle ja jälleenmyyjille.

Tapahtuma on suunnattu kotimaisesta lähi- ja luomuruoasta kiinnostuneille yleisölle, jolle on tarjolla uusia makuelämyksiä ja mahdollisuus tutustua laadukkaisiin kotimaisiin lähiruokatuotteisiin. 

Aika: 10.-12.8.2018
Paikka: Kaapelitehtaan Merikaapelihalli (sisäpiha), Tallberginkatu 1, 00180 Helsinki
Lisätiedot ja ilmoittautuminen:  www.realfoodfestival.fi/yhteys/

Lue lisää tapahtuman verkkosivuilta: www.realfoodfestival.fi/
Tapahtuma on myös Facebookissa: www.facebook.com/realfoodfestival.fi/

 

23.11.2017

Lähiruuan menestysreseptin aineksia

Lähiruoka on tehnyt paluun suomalaisiin ruokapöytiin. Ruokapiirit, REKOt ja uusimpana Food Hub luovat yhteyden tuottajan ja kuluttajan välille – ilman välikäsiä. Tarjonnan kasvaessa tuottajalta vaaditaan nokkeluutta oman markkinan löytämisessä ja kuluttajalta taitoa erottaa bulkki laatutavarasta.

Kanssaveljemme ja -sisaremme, länsiranskalaiset pientuottajat, avasivat ammattisalaisuuksiaan suomalaisille lähiruoka-ammattilaisille Parasta pöytään Pirkanmaalla -porukan järjestämällä ammattimatkalla. Jos unohdetaan asiakasmäärä, joka toki ranskalaisilla tuottajilla on puolellaan, löytyy heidän tekemästään ja sanomastaan viisauden siemen. 

Lähiruokamatkalla Ranskassa
Kuva: Noora Mantere

Ranskalaisessa ruokakulttuurissa lähiruualla on aina ollut paikkansa, eikä yhteys ruuan tuottajiin ole missään vaiheessa täysin katkennut. ’Terroir’ on käsite, joka määrittää sitä ympäristötekijöiden sekä paikallisen osaamisen kokonaisuutta, joka tekee kunkin alueen tuotteesta ainutlaatuisen – ja halutun. Torit elävöittävät pieniäkin pitäjiä, ja niiltä löytyy myös viljelijöiden itsensä myymää satoa. Viiniä ostetaan ohi ajaessa tutulta tuottajalta. Alkuperämerkinnöillä ja messuilla voitetuilla palkinnoilla on ostotilanteessa painoarvoa.

Mitä siis voisimme oppia ranskalaisilta kollegoiltamme? Heidän menestysreseptiensä aineksia ovat ainakin markkinointi, ammattiylpeys sekä laadukkaat tuotteet.

Lähiruokamatkalla Ranskassa
Kuva: Noora Mantere

Lähtiessäsi luomaan tuotteillesi markkinaa, mieti ensin, miten oma tarjontasi eroaa muista. Benchmarkkaa kilpailijoita ja ota näkemästäsi opiksi. Hakeudu yhteistyöhön muiden alueesi yrittäjien kanssa. Ranskassakin tuottajien yhdessä perustamat myymälät ovat nyt Se Juttu. Älä epäröi sijoittaa hieman ostopalveluihin: jos et ole tuotekuvauksen, web-suunnittelun tai reseptiikan mestari, panosta nyt – investointisi poikii kyllä myöhemmin.

Nosta itsesi ja tuotteesi rohkeasti esille. Jos kasvatat seutukunnan herkullisimmat porkkanat, älä epäröi myös kertoa sitä.

Maistata mahdollisimman monelle, missä ikinä edustatkaan. Tuleva asiakkaasi on ehkä jo unohtanut, miltä vasta nostettu, leivottu tai jauhettu maistuu.

Pilko osiin ja esitä laatuketju pellolta pöytään: miksi sesongin herkut ovat maukkaampia kuin tuontiruoka tai miksi lähiliha on eineshyllyn tarjontaa kalliimpaa?

Mausta, sekoita ja kokoa koko prosessi tarinaksi, jonka tarjoat asiakkaalle.

Muotoile tarinan ydin mieleenpainuviksi mainoslauseiksi.

Yhdistele tuotteesi kyytipojaksi herkulliset ja ostopäätöstä helpottavat reseptit.

Kata pöytään parhaat, nappaa kamera tai kutsu paikalle kuvaaja, joka ikuistaa lopputuloksen jaettavaksi.

Herkuttele lopputuloksella verkkosivuilla, sosiaalisessa mediassa ja tapahtumissa – siellä, missä asiakkaasikin ovat.

Nosta malja kiittääksesi itseäsi kättesi työstä ja toista sama uudestaan.

Sillä siellä, missä perinteitä ei ole, niitä täytyy luoda. Paikallisen ruokakulttuurin uudisraivaajat ja tulevaisuuden makumuistojen luojat ammentavat karjalanpaistista digitalisaation kautta kohti aivan uusia myynnin ja markkinoinnin tapoja. Nyt on meidän vuoromme näyttää ranskalaisille, mitä osaamme!

Lähiruokamatkalla Ranskassa
Kuva: Noora Mantere

Kirjoittaja on viestintäsuunnittelija Noora Mantere 

15.5.2017

Osallistu Lähiruokaa Pirkanmaalta -valokuvakilpailuun 15.5. – 15.9.2017

  • 0

Parasta pöytään Pirkanmaalta -hanke järjestää valokuvakilpailun, jonka aiheena on pirkanmaalainen lähiruoka ja sen matka pellolta pöytään.

Valokuvakilpailu on avoin kaikille harrastajakuvaajille 15.5. – 15.9.2017. Kuvan aiheena voi olla Pirkanmaalla tuotettu lähiruoka, sen viljely, tuottaminen, valmistaminen tai nauttiminen. Jos haluat, voit keksiä kuvallesi nimen ja kertoa kuvasta jotain.

Voit osallistua valokuvakisaan korkeintaan kolmella kuvalla joko jakamalla kuvasi Instagramissa hashtagilla #lähiruokaapirkanmaalta tai lähettämällä kuvasi sähköpostitse osoitteeseen: ritva.pietarinen@ahlman.fi tai anu.tuomola@ahlman.fi. Kirjoita viestin otsikoksi ”Lähiruokaa Pirkanmaalta -valokuvakilpailu”.

Valokuvakilpailun kisaraatiin kuuluvat Ahlmanin Oriveden toimipisteen kuvataidelinjan vastuuopettaja Sampsa Virkajärvi, vastaava puutarhuri ja kouluttaja Krista Mäkelä, koulutuspäällikkö Hanna-Leena Vuojärvi ja TV- ja tapahtumatuottaja Anna Alkiomaa. Kisaraati valitsee kisan päätyttyä kolme parasta kuvaa, ja voittajat julkistetaan syyskuun aikana. Pääpalkintona on 200 euron arvoinen lahjakortti, jonka voi käyttää mihin tahansa Ahlmanin tarjoamiin palveluihin tai tuotteisiin. Toiseksi ja kolmanneksi sijoittuneille jaetaan kaksi 25 euron arvoista lahjakorttia Ahlmanin Tilapuotiin.

Kilpailun voittajakuvat julkaistaan parastapoytaan.fi verkkosivuilla ja palkintojen voittajiin otetaan yhteyttä henkilökohtaisesti. Kilpailuun lähetettyjä kuvia voidaan käyttää myöhemmin ahlman.fi -verkkosivuilla, jolloin kuvaajiin ollaan myös yhteydessä henkilökohtaisesti. 

Kuvien tulee olla kuvaajan itsensä ottamia ja kuvaajalla on oltava lähettämäänsä kuvaan täydet oikeudet. Instagram-tilisi tulee olla julkinen. Hankkeen toteuttajatahojen henkilökunnan tai raadin lähettämät kuvat eivät osallistu kilpailuun. 

Lähiruokaa puutarhasta

30.3.2017

Embla - uusi pohjoismainen ruokapalkinto

  • 747

Pohjolan Talonpoikaisneuvoston Keskusjärjestö järjestää tänä vuonna ensimmäistä kertaa pohjoismaisen Embla-ruokakilpailun. Embla-kilpailun avulla halutaan kehittää pohjoismaista ruokakulttuuria ja lisätä kiinnostusta pohjoismaiseen ruokaan.

Embla-kilpailussa on seitsemän kategoriaa, joille kaikille valitaan voittaja. Kilpailun kategorioihin voivat ilmoittautua pohjoismaiset ruoan tekijät ja osaajat, joiden intohimona on edistää ja uudistaa yhteistä pohjoismaista ruokakulttuuriamme. Vuoden 2017 kilpailukategoriat ovat:

Pohjoismainen ruoka-artesaani 2017
Pohjoismainen raaka-ainetuottaja 2017
Pohjoismainen joukkoruokailupalkinto 2017
Pohjoismainen ruokaviestijä 2017
Pohjoismainen ruokamatkailukohde 2017
Pohjoismainen ruokayritys 2017
Pohjoismainen lapset ja ruoka 2017

Embla tullaan järjestämään joka toinen vuosi. Ensimmäinen kilpailu ja palkintojenjako järjestetään elokuussa 2017 Copenhagen Cooking-viikolla Tanskan ympäristö- ja ruokaministeriön Better food for more people -konferenssin yhteydessä.

Embla 2017 -kilpailuun voi ilmoittautua 14.3.-17.4.2017. Ilmoittautumislomake ja lisätietoja Embla-kilpailusta on koottu kilpailun sivustolle www.emblafoodaward.com

Lisätietoja

Anni-Mari Syväniemi, ruokakulttuuriasiamies, Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK ry, 050 511 8909 tai anni-mari.syvaniemi@mtk.fi

Mia Wikström, tiedottaja, Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC, 050 355 3213 tai mia.wikstrom@slc.fi

Lisätietoja Pohjolan Talonpoikaisneuvoston Keskusjärjestöstä (NBC)