15.1.2018

Tarjouspyyntö ulkomaan ammattimatkan järjestämisestä

Parasta pöytään Pirkanmaalta - Lähiruokaa jokaiseen päivään -hanke tekee ammattimatkan Gotlantiin kesäkuussa 2018. Matkalle odotetaan 20 osallistujaa, jotka ovat elintarvikealan pientuottajia, eri alojen ruoka-artesaaneja tai yritysten kehittämistehtävissä toimivia asiantuntijoita.

Pyydämme alustavaa tarjousta kolme täyttä tutustumispäivää (3-4 yöpymistä) sisältävästä matkasta bussikuljetuksineen, yrityskäynteineen ja majoituksineen. Ajankohdan tulisi olla koulujen päättymisen jälkeen, kuitenkin selvästi ennen juhannusta, esim. 6.-9.6. Toivomme tarjouksen tekevältä taholta ehdotusta matkan tarkasta ajankohdasta sopivien lentojen mukaan räätälöitynä. 

Matkan tavoitteina on mm.

  • tutustua alueen lähiruokayrittäjiin ja heidän tuotteisiinsa
  • tutustua tuottajien, jalostajien ja matkailupalvelujen tarjoajien yhteistyöhön ja verkostoitumistapoihin
  • tutustua muihinkin kuin ruoka-alan pienyrittäjiin - heidän tuotteisiinsa, arvoihinsa ja toimintatapaansa
  • nauttia Gotlannin luonnosta

Majoitumme mieluiten kahden hengen huoneissa, joissa jokaisessa on oma suihku. Ateriat eivät sisälly tarjouksen hintaan, mutta pyydämme ehdotuksia myös päivien ruokailupaikoiksi ja toivomme toimistonne tekevän meille varaukset sovittuihin ruokailuihin. Runsaan aamiaisen ja mahdollisia maistatuksia sisältävän päivän jälkeen syömme mieluusti illalla hitaasti ja nautiskellen, mutta toisaalta jos päivällä käymme kiinnostavassa, monipuolisen tarjoilun ruokapaikassa, illan ateria voi olla kevyt. Matkan kokonaishinnan (ilman ruokailuja) tulee jäädä alle 30 000 euron.

Pyydämme tarjoustanne 30.1.2018 mennessä. Toteutettavaksi matkaksi valikoituu se, joka parhaiten toteuttaa matkalle asettamamme tavoitteet, sitoutuu joustamaan jossain määrin jatkosuunnitteluvaiheen tarpeisiin ja on hinnaltaan vertailukelpoinen kilpailevien tarjousten kanssa. Matka viimeistellään tarjouksen hyväksymisen jälkeen nopeasti siten, että se on maaliskuun alussa valmis markkinoitavaksi asiakkaillemme.

Matkan toteutuminen riippuu 1.-10.3.2018 toteutettavan ennakkomarkkinoinnin aikaansaamasta kiinnostuksesta. Lisätietoja tarjouspyyntöön liittyen antaa projektipäällikkö Anu Tuomola.

Anu Tuomola
projektipäällikkö

044 7960535
anu.tuomola@ahlman.fi

Ahlman
Hallilantie 24
33820 Tampere

Parasta pöytään Pirkanmaalta - Lähiruokaa jokaiseen päivään -hankkeen tavoitteena on vahvistaa paikallista ruokajärjestelmää kokoamalla lähiruoka-alan toimijoita yhteen sekä mahdollistamalla ja edistämällä kohtaamisia kuluttajien kanssa. Tavoitteena on myös lähiruokayritysten kannattavuuden kasvu. Kaksivuotisessa hankkeessa keskitytään lähiruokatuottajiin ja -jalostajiin sekä lyhyisiin ketjuihin. Hyvä yhteistyö valtakunnallisten hankkeiden kanssa auttaa laajentamaan näkökulmaa myös tukkutoimintaan ja ammattikeittiöihin.

23.11.2017

Lähiruuan menestysreseptin aineksia

Lähiruoka on tehnyt paluun suomalaisiin ruokapöytiin. Ruokapiirit, REKOt ja uusimpana Food Hub luovat yhteyden tuottajan ja kuluttajan välille – ilman välikäsiä. Tarjonnan kasvaessa tuottajalta vaaditaan nokkeluutta oman markkinan löytämisessä ja kuluttajalta taitoa erottaa bulkki laatutavarasta.

Kanssaveljemme ja -sisaremme, länsiranskalaiset pientuottajat, avasivat ammattisalaisuuksiaan suomalaisille lähiruoka-ammattilaisille Parasta pöytään Pirkanmaalla -porukan järjestämällä ammattimatkalla. Jos unohdetaan asiakasmäärä, joka toki ranskalaisilla tuottajilla on puolellaan, löytyy heidän tekemästään ja sanomastaan viisauden siemen. 

Lähiruokamatkalla Ranskassa
Kuva: Noora Mantere

Ranskalaisessa ruokakulttuurissa lähiruualla on aina ollut paikkansa, eikä yhteys ruuan tuottajiin ole missään vaiheessa täysin katkennut. ’Terroir’ on käsite, joka määrittää sitä ympäristötekijöiden sekä paikallisen osaamisen kokonaisuutta, joka tekee kunkin alueen tuotteesta ainutlaatuisen – ja halutun. Torit elävöittävät pieniäkin pitäjiä, ja niiltä löytyy myös viljelijöiden itsensä myymää satoa. Viiniä ostetaan ohi ajaessa tutulta tuottajalta. Alkuperämerkinnöillä ja messuilla voitetuilla palkinnoilla on ostotilanteessa painoarvoa.

Mitä siis voisimme oppia ranskalaisilta kollegoiltamme? Heidän menestysreseptiensä aineksia ovat ainakin markkinointi, ammattiylpeys sekä laadukkaat tuotteet.

Lähiruokamatkalla Ranskassa
Kuva: Noora Mantere

Lähtiessäsi luomaan tuotteillesi markkinaa, mieti ensin, miten oma tarjontasi eroaa muista. Benchmarkkaa kilpailijoita ja ota näkemästäsi opiksi. Hakeudu yhteistyöhön muiden alueesi yrittäjien kanssa. Ranskassakin tuottajien yhdessä perustamat myymälät ovat nyt Se Juttu. Älä epäröi sijoittaa hieman ostopalveluihin: jos et ole tuotekuvauksen, web-suunnittelun tai reseptiikan mestari, panosta nyt – investointisi poikii kyllä myöhemmin.

Nosta itsesi ja tuotteesi rohkeasti esille. Jos kasvatat seutukunnan herkullisimmat porkkanat, älä epäröi myös kertoa sitä.

Maistata mahdollisimman monelle, missä ikinä edustatkaan. Tuleva asiakkaasi on ehkä jo unohtanut, miltä vasta nostettu, leivottu tai jauhettu maistuu.

Pilko osiin ja esitä laatuketju pellolta pöytään: miksi sesongin herkut ovat maukkaampia kuin tuontiruoka tai miksi lähiliha on eineshyllyn tarjontaa kalliimpaa?

Mausta, sekoita ja kokoa koko prosessi tarinaksi, jonka tarjoat asiakkaalle.

Muotoile tarinan ydin mieleenpainuviksi mainoslauseiksi.

Yhdistele tuotteesi kyytipojaksi herkulliset ja ostopäätöstä helpottavat reseptit.

Kata pöytään parhaat, nappaa kamera tai kutsu paikalle kuvaaja, joka ikuistaa lopputuloksen jaettavaksi.

Herkuttele lopputuloksella verkkosivuilla, sosiaalisessa mediassa ja tapahtumissa – siellä, missä asiakkaasikin ovat.

Nosta malja kiittääksesi itseäsi kättesi työstä ja toista sama uudestaan.

Sillä siellä, missä perinteitä ei ole, niitä täytyy luoda. Paikallisen ruokakulttuurin uudisraivaajat ja tulevaisuuden makumuistojen luojat ammentavat karjalanpaistista digitalisaation kautta kohti aivan uusia myynnin ja markkinoinnin tapoja. Nyt on meidän vuoromme näyttää ranskalaisille, mitä osaamme!

Lähiruokamatkalla Ranskassa
Kuva: Noora Mantere

Kirjoittaja on viestintäsuunnittelija Noora Mantere 

20.11.2017

Tarjouspyyntö ulkomaan ammattimatkan järjestämisestä

Tiedolla ja osaamisella kasvuun -elintarvikealan yhteistyöhanke tekee yrittäjille suunnatun ammattimatkan Itävaltaan maaliskuussa 2018. Matkalle lähtee noin 25 lähiruokayrittäjää eri aloilta maataloustuottajista keittiömestareihin.  

Pyydämme tarjousta ammattimatkasta, johon sisältyy matkat Helsingistä Itävaltaan ja takaisin, kuljetukset perillä ja viisi tutustumispäivää (4-5 yöpymistä). Edellytämme, että tarjous sisältää ammattisanaston hallitsevan oppaan palvelut perillä. Matkan kokonaishinnan (matkoineen) tulee olla korkeintaan 30 000€.

Mielenkiinnon kohteitamme matkalla ovat:

  • itävaltalainen lähiruoka ja siitä kiinnostuneet asiakasryhmät
  • lähiruuan tuotekehitys paikallisesti ja valtakunnallisesti
  • lähiruokaan liittyvä toimialojen sisäinen sekä välinen verkostoituminen: tuotanto, jalostus, kauppa ja matkailu 

Matkalla arvostamme maaseutumatkailutyyppistä majoitusta, joka saa olla omaleimaista. Majoitumme mieluiten kahden hengen huoneissa, joissa jokaisessa on oma suihku. Ryhmällemme sopii päiväjärjestys, jossa hyvän aamupalan jälkeen pärjätään kevyellä lounaalla, ja varsinainen, mielellään lähiruokaa ja paikallisia erikoisuuksia sisältävä ateria nautitaan illalla majoituspaikassa tai sen läheisyydessä. Ateriat eivät sisälly tarjouksen hintaan, mutta ennakkotiedot matkan lähiruokateemaan sopivista ravintoloista ovat hyödyksi.

Tarjous tulee lähettää sähköpostitse tai kirjeitse alla olevaan osoitteeseen 28.11.2017 klo 16.00 mennessä. Toteutettavaksi matkaksi valikoituu monipuolisin tarjous, joka myös parhaiten toteuttaa tavoitelistaamme ja sitoutuu joustamaan jossain määrin jatkosuunnitteluvaiheen tarpeisiin. Matka viimeistellään tarjouksen hyväksymisen jälkeen siten, että se on 1.12.2017 valmis markkinoitavaksi asiakkaillemme. Lisätietoja tarjouspyyntöön liittyen antaa projektipäällikkö Anu Tuomola.

Anu Tuomola
projektipäällikkö

044 7960535
anu.tuomola@ahlman.fi

Ahlman
Hallilantie 24
33820 Tampere

 

Tiedolla ja osaamisella kasvuun 2016-2018 on Varsinais-Suomen, Satakunnan, Kanta- ja Päijät-Hämeen sekä Pirkanmaan yhteinen elintarvikealan yhteistyöhanke. Hankkeen koordinaattorina toimii Turun yliopiston Brahea-keskus ja osatoteuttajina Pyhäjärvi-instituutti, Hämeen ammattikorkeakoulu sekä Ahlman. Hankkeen tavoitteena on parantaa elintarvikeyritysten osaamista, kannustaa yrityksiä yhteistyöhön ja mahdollistaa toimialan kasvua. Hankkeella tavoitellaan myös avointa tiedonvaihtoa sekä aitoa yhteistyötä elintarvikealan toimijoiden välille. Hanke järjestää yrittäjien osaamistarpeisiin räätälöityjä info- ja teemapäiviä sekä yrittäjäseminaarin. Hanke tekee myös yritystoimintaan liittyviä selvityksiä ja pilotointeja sekä toteuttaa elintarvikeyrittäjille suunnattuja kotimaan ja ulkomaan ammattimatkoja.